lumrah kehidupan

Ermnn... nk nngis... tp ntah la..dh nme mnusia kn...
rmbut dh sme itam tp ati kite x taw mcm mne kn..???
slgi blh org sntsa nk mncri keslh kite... serajin mne kite wat.. org x kn nmpk kerajinan kite...
knpe yer..?? kdg2 sedih kot...keje bagai nk gler, kna marah , kena keje lbh mse...tp tu la org x kn nmpk.. org len yg dpt nama..sedih ..;(

urmnnn ....
Bak kate seseorg..
"Dh di namakn keje.. kena la phm keadaan situsai keje tersebut..& kena byk bersabar...umpama nelayan ditengah lautan ky.."
fkir positif + byk bersabar + senyum comelkn kucing ni...;)))





kreatif & menarik

Kreatif x peralatan dapur ni....jeng..jeng.... ^_^



Pembuka penutup tin yg sgt kreatif kott....

Alat pemotong keju ala2 kapal terbang kertas gituuu....

Pemotong Bawang.. mmg snng kot nk potong pas ni...

Digunakan utk membuang biji epal yg berada di tgh sblm di mkn..




bersabar la duhai hati. . .

nk share 1 artikel.. Ermnn korg bce la ok..

"Kehidupan ini adalah permainan dalam pelbagai adegan yang mencabar dan penuh dugaan serta ujian Allah. Sesungguhnya segala dugaan bertujuan menguji kesabaran dan tahap keimanan seseorang hamba.

Apabila terujinya seseorang hamba, maka segala mehnah dari-Nya itu adalah sebagai penghapus dosa yang menggantikan hukuman di akhirat kelak.

Kadangkala apabila diuji, kita merasa cukup kuat dan kental jiwa untuk menempuh segala dugaan yang mendatang, namun ada masanya pula kita cukup lemah dan merasa hampir rebah dalam perjuangan meniti kehidupan.

Ada kalanya kita berupaya melepasi ujian itu, namun ada kalanya juga kita merasakan tidak berupaya menghadapinya lantas merungut dengan apa yang berlaku.


Sesungguhnya tidak kita nafikan, ada ketika kita tidak mampu mengelak daripada menghadapi tekanan dalam menjalani kehidupan. Pelbagai tekanan dihadapi menyebabkan kita hilang semangat dalam menempuh cabaran dan dugaan yang datang silih berganti atau secara bertimpa-timpa.

Lihatlah betapa lemah dan kerdilnya kita, begitu cepat hilang pergantungan sedangkan Allah SWT sedang menduga.

Ujian yang dihadapi oleh manusia di dunia ini adalah dalam dua bentuk iaitu sama ada kesusahan atau kesenangan. Kedua-dua ujian itu benar-benar menguji kita sebagai hambanya.

Ingatlah bahawa kehidupan di dunia yang meliputi kemewahan dengan segala pangkat kebesaran dan kesenangan itu adalah sekadar ujian. Sesungguhnya hanya bagi mereka yang terpedaya yang akan hanyut dengan ujian ini.

Sedangkan dugaan kesusahan dan kesengsaraan di dunia pula, kadangkala membuatkan kita rasa lemah dan putus asa. Kadangkala kita seringkali mengeluh dengan apa yang ditetapkan untuk kita, dan seringkali jua kita persoalkan itu dan ini tentang takdir yang telah tertulis oleh-Nya. Apakah dengan penerimaan sebegini kita fikir kita cukup redha dengan ketentuan-Nya? Kadangkala pula kita seringkali merumuskan itu dan ini tentang ketetapan-Nya.

'Jikalau dugaan ini tiada, sudah tentu aku begini...'
'Jikalau ini tidak terjadi sudah tentu aku begitu.... '

Apakah kita fikir kita lebih tahu dari Dia yang menciptakan kita? Dan apakah kita fikir kita sebenarnya lebih tahu apa yang terbaik untuk kita?

Subhanallah. Maha suci Allah!

Sudah tentu kita hamba yang kerdil ini tidak tahu apa-apa berbanding Dia yang Maha Sempurna. Namun tanpa kita sedari segala persoalan yang timbul dibenak kita sebenarnya telahpun terjawab dalam Kalam Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan sesuatu, maka Dia juga Maha Mengetahui persoalan yang bakal timbul di fikiran hambaNya. Maka Dia lebih dahulu menjawab persoalan itu dalam ayat-ayat-Nya.

Inilah jawapan Allah tehadap persoalan yang kadangkala timbul dalam hidup kita.

Kenapa semua ini terjadi padaku?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216)

Kenapa terlalu berat ujian ini?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

Terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku. Mengapa?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)

"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)

Bagaimana harus ku hadapi semua ini?

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah : 45)

Apa yang akan kudapat daripada semua ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.." (At-Taubah : 111)

Kepada siapa harus aku berharap?

"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (At-Taubah : 129)

Berimankah aku?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta?" (Al-Ankabut : 2-3)

Renungi dan redhalah terhadap ketentuan Allah SWT. Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya. Bersabarlah duhai hati. Moga kita menjadi hamba yang redha dan diredhai-Nya.

Get new baby !!

Eh...eh... pejam celik.. rupe2 ye dh 19 org dh anak buah ... mcm x sgke plak kn...
duit raye pun kna la bertambah lg..betoi x...??
weeee~~~ bangkrap acu mcm ni..adoi !!
tp.. xpelar setahun skli bkn slalo ... ^_^


ok2 4 this year i get 2 baby...baby gurlz & baby boyz... so cuetttt la !



farez Izlan shah bin Nur azizan...
ni baby abg izan & kak ida...



Nur Shuhada binti Roshaidi.
Baby k.ita & a.adi.

Weolcome in the World syg !! hope ble besar nnty fariz & shuhada jdi anak yg soleh & solehah Ok !
jgn notty ok.. acu syg korg taw...

Happy Eid Mubarak

sebulan berpuase tlh pun berlalu....
Hari raya Aidilfitri pun telah menjelma...
Sebelum terlambat nk wish... hehehe blh kn22....???
selamat ari raya aidilfitri maaf zahir & batin !
mohon maaf andai anda semua ada terguris ati semasa membace blog kite...
0-0 ok... ^_^

Hepii Mother Day 4 my Mum !!!

You taught me everything
And everything you've given me
I always keep it inside
You're the driving force in my life, yeah

There isn't anything
Or anyone that I can be
And it just wouldn't feel right
If I didn't have you by my side

You were there fo me to love and care for me
When skies were grey
Whenever I was down
You were always there to comfort me
And no one else can be what you have been to me
You'll always be you always will be the girl
In my life for all times

Mama, mama you know I love you
Oh you know I love you
Mama, mama you're the queen of my heart
Your love is like
Tears from the stars
Mama, I just want you to know
Lovin you is like food to my soul

You're always down for me
Have always been around for me even when I was bad
You showed me right from my wrong
Yes you did

And you took up for me
When everyone was downing me
You always did understand
You gave me strength to go on

There was so many times
Looking back when I was so afraid
And then you come to me
And say to me I can face anything
And no one else can do
What you have done for me
You'll always be
You will always be the girl in my life




I luv my Mum so Muccchhhh!!!! Muaaahh!! Syg mak..^_^

IDAMANKU!!!!

Ermnn..story kali ni...
jeng2....hihihihi
jom kite berangan seketike ...huhuhu ^_^
korg nk taw kete ape yg paling aku sukeeee....dlm beribu2 kete tu aku suke 3 kete ni jew...
w.pun 1 pun x dpt lg..berangan pun jdi la..

kete yg P1 ->



HONDA JAZZ......


huh? kalo gji sebulan aku 2k time tu jgk aku amik...tp tu la mslh yer....kecik2 soh bljr pandai2 x mo..tgk skrg jdi kuli jew taw...Sob..SOb.... ;(( dlm mimpi jew la buleh merase..huahuahuahuah



kete yg k2 ->


Suzuki swift....

Gler kentang harge die korg taw x ?? lebih kurg sme dgn hrge honda Jazz....haish!! x mampu aku nk amikkk....gji sebulan pun x ckp...mkn pun kna ikatttt....x blh2...huhuhhuh aku simpan jdi angan2 jew la....Sob lg...Adoi....;((



Kete K3->


VIVA.....

weeee!! comel taw kete ni..kecik jew snng nk bwk...parking pun snng...minyak pun save...murah taw....kalo aku nk beli kete ni aku nk wane biru sbb lawa wane die...bulan2 pun xde la byk sgt kna bayar kn??? hihihihi ok2 tp kete ni pun aku x dpt lg lorh..skrg kna keje..simpan wet byk2..bru ley beli kete ni..tp berzaman la nk dpt..wuawuawuawuawuawua...tu la kete yg idamanku =!!!!! hy menjadi angan2 sje..hihih



tp apepun aku bersyukur dgn rezeki yg aku ada & juga kenderaan yg telah ku miliki....w.pun byk bnda yg terpakse aku krgkn sperti shupping kena cut cost!!!...huahuahuahuah

Perkataan OMG!!

aku bce artikel ni dkat majalah wanita keluaran bulan April..majalah ni aku pinjam dkt seorg S/U...hihihihihi nme die kak mun..kak mun ni suke beli majalah sbb die rajin membace..almaklum la S/U sti la suke membce..aku jew yg malas nk membace...kecik2 soh rajin bce buku x nk..asik men2 jew..ni la akibat yer!!! HAHAHAHAHAHAHAH tp x taw la tetibe aku nmpk majalah ni tertarik plak..tu yg aku pinjam dgn kak mun...Thankz yer kak mun bg pinjam dkt sy !! hihihihih

OK2 cter yer...dlu aku x taw pun Hukumyer menyebut OMG= "OH! MY GOD"...Aku sebut jew lerr...ble aku selak2 dlm majalah wanita ni..aku ternampk la hukum menyebut yer...jdi aku nk share dgn korg ok!

"Ermnn kalau diterjemahkan maksud OMG maknaya "Ooo Ya Allah...Sebagai seorg muslim dituntut supaya sentiasa mengingati Allah. Dalam Sepotong ayat Allah s.w.t berfirman "Tidakkah dengan mengingati Tuhan menjadi tenang". Justeru, untuk hidup tenang basahkanlah lidah dengan selalu menyebut kalimah Allah. Kalimah God sama sekali tidak boleh diterjemah sebagai Allah. Dari segi bahasa God hanyalah Tuhan. Dalam Bahasa Arab Tuhan ialah Rab. Perkataan Tuhan boleh dikata jamakkan dan ada jantina seperti Gods dan Goddess. Berbeza dengan kalimah Allah, ia mengandungi makna tauhid di dalamnya. Tiada dua atau tiga hanyalah Esa dan Satu.Sebagai umat islam haruslah menyebut ya Allah kerana maknanya berbeza dengan Oh my god."


Begitu la cerita yer...sebelum ni ak mmg x taw hukum yer..skrg bru la aku taw..rupe2 yer x sme mksud...jdi skrg kite dh taw hukum yer kalo blh di elak2 kn ky..hihihih

Hargai Nyawa Anda..

Hari ni ak msuk keje lambat..semua di sbbkn kesesakan lalulintas yg berlaku di highway max..dgn jln sungai besi...aduh!! aku dh gerak awal..dh kuar kol7 taw..ble msuk jew highway max tetibe jem..aduh!! dh stuck dkt sini..confirm thumbprint aku kol9..elok2 3line jdi 1 line...yg geram yer bg MEREKA2 yg lalu laluan kecemasan blh plak selit2..org yg dkt line tgh dgn kanan terpksa tggu lmeee....!!espcly aku la..geram kot!!! 1 jam 1/2 kot aku dkt situ...8.30am bru aku dpt melepasi kesesakan tu..x bertimbang rase kottt dorg yg memotong ni..!!geram taw..


Rupe2 yer di sebalik kesesakan lalulintas tu sbnr yer berlaku kemalangan dkt perhentian rehat highway max...Ptot laaaa jem...siap ada bomba dtg..aku pun pelik npe la smpai ada bomba dtg kn??? sampai aku keluarkn pale aku kot sbb nk tgk ape yg berlaku dkt dpn tu taw..huhuhuhu...rupe2 yer kereta tu terbakar..mgkin die x dpt kawal kenderaan hingga menyebabkan kemalangan tersebut berlaku....semasa aku lalu di sebelah kemalangan tersebut mayat yer msih belum di angkat..nsib dorg tutup mayat tu..kalo x..x tido mlm la aku..huhuhu almaklum la..aku ni penakut skit...hihihi=) semasa aku lalu di sebelah kemalangan tersebut cpt2 la aku mengucap "SubhanaALLAH"...& aku pun mule lerr bwk perlhn..hihihi smpai ke KMKL aku bwk 70-80 jew taw..slow glerr kot...tp dlm2 kesesakan lalulitas ada jugak yg selfish!! dh la 1 line x slh kot klo korg bg kerjesama..huh? masing2 nk memotong..
Ini hy la gambar contoh sahaja..

Negara kite kn ada peraturan & keselamatan jalan raya..x slhkn kalau kite sebagai pengguna membawa kenderaan dgn mengikut peraturan dan Membawa kenderaan dgn berhemah kn lebih selamat...x kire la tmpt tu dkt highway ke ape ke x pyh la nk bwk laju2 sgt ky..jnji selamat sampai kn ???sape lagi nk sayang nyawa kite sindri kalo bukan kite sendri..betoi x korng??? Nasihat aku sblm kite gerak ape kate korg check dlu air bateri, tayar, minyak & sebagai yer sebelum kite memulakn perjalanan....langkah2 keselamatan tu penting taw sbb yer kite x taw ape akan jdi d tgh jln ti taw.....



ThumbPrint!!!!! (hy gmbr cth taw..pict real xde lerr..hihihihi)


Sampai opis kol9!!!! Ermn dh agak dh..confirm yer lmbt..tp x ley nk wat ape lerrr....kna la isi borg tunjuk sebab..huhuhuhu tp x hntr lg dkt EO..heheheheh hope die akan sign la...=)


kwn2...hati-hati la di jalan raya..pandu cermat jiwa pun selamat..& sayangi la nyawa anda ok!!=)

hepI Besday !!!

APRIL..cpt yer dh msuk bln4...x sngka pejam celik dh msuk bln4...dlm 4bln ni mcm2 perkra suke, duke, lara , daku yg berlku.. "EH2 ad ke daku ????...memandai jew tmbh..huhuhuhu"...w.pun byk prkre yg berlku serba sdkit ia dpt mematangkn pemikiran & mengajar diri kite utk menyelesaikan sesuatu mslh...OK2...kite nk share sdkit dlm bln4 ni ad makna sdkit sbb befday abah & 2 org kakak sy ...!! 3/4 befday kak ayu, 4/4 befday abah, 6/4 befday imah....semua dekat2 kn...so snng la nk sambut.... sempena befday abah, Kak yu & imah sy post lagu ni utk korg ok !!




SELAMAT HARI JADI ABAH, KAK YU & IMAH K !!! LUV U ALL !! MUUUUAAHXxx!!

Lagu - lagu yg sy suke !!

Ok Sebenar yer ada beberape lagu yg sy suke..if mlm sblm tidor ada mase skjp sy akan layan lagu2 tu...HUHUHUHUHHU bler dgr ley tgkap lentok laaa...(Jiwang plak mlm2 ni)hahhahahaha.... sy suke pun sbb lirik die mendalam..& sdp di dgr...Ok la sy share korg ok...Layanzzzzzz !!!!





OH ! Tidak .. I do not believe !!!!

OH NO!! rupe2 yer saya ada bakat terpendam jgk yer... hihihihihiih Tidak Ku sangka akhir yer terserlah jgk bakatku ini..hehehehehehe jgn x taw kna jgk sasaran die taw..w.pun dlm bulatan biru...HAHAHAHAHAHAH....



ini la bukti yer...hihih amacam ada gaye x???


ni pestime sy mencube memanah...nextime sy nk cube aktiviti len mcm cycling ke...@ aktiviti2 yg blh mengurgkn kolestrol dlm bdn & elok untuk kesihatan...hihihihih


sebelum tu Thank Mr.A coz ajar sy memanah ky....jasa Mu akan ku knng smpai ble2 taw!!!! =)

Wedding my cousin !!

huh? pestime sy drive sndri g seremban .. mcm x cayo jew kn !! w.pun bdn ku kecik mcm lidi tetapi kudrat ku sgt kuat ! HAHAHAHAH... tp sy xde la brni g sne sorg2.. hihihihi sy g dgn My Family...Family Sys mimi, Sys yati, abg izan, ct, Gemok , & family sys ita... kmi konvoi rmai2...if x g sme2 dgn dorg confirm sy akan sesat d highway tuuu !! Thank A Lot yer a.ujang sbb membawa kenderaan anda begitu perlahan skli..hihihiih
SElAMAT PENGANTI BARU BAHTIYAR & PASANGAN !!! (-*)


Tyme otw lik dri seremban ADUHHHHH!!!!!! jem plak..... bwk manual plak tu..sakit kaki den ...adoi....tp akhir yer kami smpai jgk ke rumah w.pun agak lmbt sdkit smpai d rumah.....

SERONOK YER DAH SAMPAI RUMAH!!!... apepun Sy mengucapkn Alhamdulilah jgk sbb kmi 1 family slmt p & selamat sampai.....

I'am Back..!!

HUHUHUH.....dh lme x update blog ni..smpai dh bersarang..siap ad labah2 membiak2...HAHAHAHAH xpe2 lps ni sy akan update byk story mory dkt blog ni..ad suke duke lara semua la...nnty kn story dr sy ky...I realy miz want to writing this blog..Ok2 smpai sni jew ti sy conti story lg ky...daaa...Bubye...(*_)